Tegoroczna edycja Festiwalu Kwadrofonik miała charakter mobilny, a warszawska publiczność koncertów wysłuchała w nieoczywistych, pięknych miejscach, zróżnicowanych zarówno pod kątem geograficznym, jak i instytucjonalnym.
Skupiliśmy się na poszukiwaniu nowych przestrzeni dźwiękowych, eksperymentowaliśmy z relacjami z odbiorcą, miejscami oraz czasem koncertów. Wydarzenia odbyły się zarówno w niewielkich kameralnych przestrzeniach, przypominających wręcz prywatne mieszkania (Otwarta Pracownia Jazdów), przestrzeni miejskiej (Pawilon Zodiak z nagłośnieniem na zewnątrz), nieoczywistych miejscach rozpoznawanych instytucji (Sala prób Sinfonii Varsovii) i uczelniach wyższych (Akademia Teatralna, SWPS).
Festiwal rozpoczęliśmy 28 sierpnia 2022 od podwójnej prezentacji utworu Itaka w Akademii Teatralnej w Warszawie.
Międzypokoleniowy utwór multimedialny pt. "Itaka" to efekt współpracy legendarnych aktorek i aktorów, m.in. Emilii Krakowskiej, Mai Komorowskiej, Barbary Krafftówny (występujących na nagraniach, które stanowią integralną część spektaklu) z uznanymi muzykami i studentami aktorstwa Akademii Teatralnej w Warszawie.
W scenicznej wędrówce młodszym i starszym aktorom towarzyszy zespół wokalny proMODERN, sekstet wokalny wykonujący muzykę współczesną, nagrodzony pięcioma Fryderykami oraz uznani instrumentaliści.
Autorem muzyki jest Sławomir Wojciechowski – ceniony kompozytor muzyki nowej (instrumentalnej i elektronicznej), improwizator i wykładowca UMFC. Libretto napisał Przemysław Klonowski – reżyser i scenograf, twórca realizacji operowych w niekonwencjonalnych przestrzeniach. Utwór eksperymentuje z różnymi formami i gra pomiędzy relacją przestrzenną i sceniczną, zaskakując rozwiązaniami muzycznymi.
Tekst i dźwięk skomponowane są w taki sposób, aby obecni w różnych miejscach słuchacze doświadczyli wzajemnie dopełniających się elementów: obrazu, słowa, ruchu i brzmienia.
Integralną częścią projektu była współpraca z mieszkańcami Domu Artystów Weteranów Scen Polskich w Skolimowie, którzy wzięli udział w nagraniach.
Odbyły się dwa pokazy utworu, przy pełnych salach, z bardzo dobrym odbiorem zarówno publiczności, jak i krytyków (m.in. https://e-teatr.pl/itaka-29223)
Następnym wydarzeniem była warszawska premiera utworu Mortona Feldmana pt 'For Christian Wolf'
17 września 2022 na Uniwersytet SWPS odbyło się odsłonięcie instalacji Joanny Rajkowskiej SORRY, połączone z wykonaniem monumentalnej kompozycji „For Christian Wolff” Mortona Feldmana.
SORRY odnosi się m.in. do kryzysu uchodźczego, teorii postkolonialnych, katastrofy ekologicznej czy wojny w Ukrainie.
Integralną częścią warszawskiej inauguracji stał się utwór Mortona Feldmana wykonany przez Emilię Karolinę Sitarz (instrumenty klawiszowe) i Ewę Liebchen (flet) który stał się na kilka godzin swoistym udźwiękowieniem instalacji Rajkowskiej.
Fascynacja kompozytora tzw. czasem pierwotnym, doprowadziła do stworzenia wielogodzinnego utworu, niezwykle wymagającego pod względem wykonawczym, jednak w ostatecznym odsłuchaniu - sprawiającego wrażenie kompozycji inspirowanej rytmami natury a nie stworzonymi przez ludzi.Różnica między rozwojem utworu a jego kontynuacją oraz oparcie się na kilku wybranych dźwiękach wpływa na efekt kontemplacji, wręcz ciszy – jak mówił kompozytor "dźwięk musi oddychać, nie może być skrępowany ideą". Utwór został wykonany w Warszawie po raz pierwszy.
Tego samego dnia miała miejsce premiera reportażu "Droga do Itaki", którego oś stanowi nasza praca nad ITAKĄ Sławomira Wojciechowskiego i Przemysława Klonowskiego. Dokument w reżyserii Doroty Migas-Mazur stanowi zapis prac nad spektaklem i podnosi kwestię czasu na scenie. W filmie występują m.in. legendarne polskie aktorki: Emilia Krakowska, Maja Komorowska oraz Barbara Krafftówna. Premierze na SWPS towarzyszyładyskusja z udziałem naukowców związanych z SWPS: Karola Jachymka – kulturoznawcy i filmoznawcy oraz Justyny Sarnowskiej – socjolożki i badaczki tematyki międzypokoleniowej. Wydarzenie organizowane było we wspólpracy z Festiwalem Nauki.
W ramach Festiwalu odbyło się 5 wydarzeń towarzyszących
1. "Droga do Itaki" - premiera reportażu na na SWPS (17 września 2022)
2. Spotkanie z twórcami i ekspertami naukowymi na SWPS (17 września 2022)
3. Pokaz "Drogi do Itaki" na na Akademii Teatralnej (18 października 2022)
4. Pokaz "Drogi do Itaki" w CENTRUM AKTYWNOŚCI MIĘDZYPOKOLENIOWEJ na Armii Ludowej (18 pażdziernika 2022)
5. Spotkanie Emilli Karoliny Sitarz z seniorami w kawiarni Dobra Materia, ul. Nowolipki 13, towarzyszące performansowi "Dziady Baleciarze" 2 listopada 2022
26 września 2022 Bartek Wąsik zagrał swój solowy program „Orfeusz”, inspirowany muzyką Jóhanna Jóhannssona. Tytuł koncertu - Orfeusz - nawiązuje do solowego albumu Jóhannssona, który traktował o zmienności życia, śmierci i odrodzeniu, o nieuchwytnym charakterze piękna. Bartek Wąsik, warszawski pianista, we własnych aranżacjach przybliżył nam tę muzykę, to jak ją słyszy, czym go przyciąga. Za muzyką podążyli także słuchacze. Zupełnie jak postać mitycznego Orfeusza, którego śpiew hipnotyzował zarówno człowieka jak i naturę. Koncert stanowił hołd dla twórczości Jóhanna Jóhannssona - artysty, za którym świat muzyczny nadal tęskni.
27 września 2022 odbył się koncert Zespołu Kwadrofonik w repertuarze Simeona ten Holta. Wydarzenie miało miejsce w ZODIAKu - Warszawskim Pawilonie Architektury.
Canto ostinato to jedna z najpopularniejszych kompozycji prezentujących europejski minimalizm XX wieku. Może być wykonywana na dowolnym zestawie instrumentów, za każdym razem uzyskując odmienny efekt kolorystyczny czy emocjonalny.
Czas trwania nie jest limitowany – 106 rozpisanych przez twórcę kilkutaktowych sekwencji, zwanych komórkami, można powtarzać nieokreśloną liczbę razy co sprawia, że każde wykonanie jest jedynym i niepowtarzalnym.
Wydarzenie odbyło się w ramach wystawy Antropocen, nawiązującej do ery człowieka i zmian antropogenicznego pochodzenia, które skutkują katastrofalnym ociepleniem klimatu. Nazwa niesie w sobie ambiwalencję – jest jednocześnie narcystyczna (mówi o sile wpływu człowieka) i krytyczna wobec stanu współczesnego świata. Koncertu było można wysłuchać zarówno w Pawilonie, jak i na zewnątrz, gdzie Canto Ostinato zabrzmi wraz z dźwiękami warszawskiego miasta. Koncert cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem i przyciągnął komplet publiczności.
Festiwal zakończył się 7 grudnia 2022 w Sinfonii Varsovia. To nie był zwykły koncert. Przenieśliśmy się z Sali estradowej do Sali prób, gdzie przez ponad 4 godziny rozbrzmiewało kilka powtarzalnych dźwięków, które staraliśmy się się zagrać tak, żeby ułatwić słuchaczom relaks. Nawiązaliśmy do dawnej tradycji muzykowania domowego, chcąc wykonywać kompozycje w mniejszej przestrzeni, za to bez określonej granicy między muzykiem a odbiorcą. Naturalne prawo widza do osobistej decyzji (jak długo, kiedy i z którego miejsca sali muzykę ma odbierać lub obserwować wykonawcę) jest dla nas punktem wyjścia do określenia przestrzeni performatywnej. Przestrzeni, która z jednej strony zapewnia intymność wysłuchania, ale z drugiej – możliwość odejścia i powrotu.
Miejsce koncertu miało spełniać rolę miejsca odpoczynku, dać szansę odetchnąć i uciec na chwilę od świata zewnętrznego. Nie bez znaczenia ma tutaj czas wykonania – utwory Feldmana często trwają kilka godzin, bowiem kompozytor w swoich poszukiwaniach chciał oderwać się od klasycznego postrzegania formy i czasu w muzyce.
Polska premiera utworu Mortona Feldmana "For Philip Guston" w wykonaniu Magdaleny Kordylasińskiej - Pękali. Emilii Sitarz i Ewy Liebchen przyciągnęła wyjątkową ilość słuchaczy i została bardzo dobrze przyjęta (https://glissando.pl/relacje/swoboda-percepcji-swoboda-interpetacji/?fbclid=IwAR3TFMquDVDCD5HBvy1Qx0iw7aq33kmIzBeNSnx7w729wOvQV7tZDZcsKXs). Ukazała tez drogę którą chcemy podążać jako Stowarzyszenie, które powstało z myślą o sztuce ambitnej, ale niepretensjonalnej, dostępnej dla wszystkich odbiorców.
Dokładny program:
Rusza VI Festiwal „Kwadrofonik”
17 września na SWPS odbędzie się inauguracja VI Festiwalu Kwadrofonik. Tegoroczna edycja skupia się na pojęciu czasu- dokonanego, pierwotnego, a przede wszystkim przyszłego.
Preludium Festiwalu stanowiły pokazy ITAKI Sławomira Wojciechowskiego i Przemysława Klonowskiego. Utwór, oparty na wędrówce Telemacha skupia się na bohaterach w podeszłym wieku i podnosi kwestię przemijania.
W najbliższą sobotę, 17 września o godzinie 16:00 na SWPS odbędzie się premiera reportażu w reżyserii Doroty Migas-Mazur, będącego zapisem pracy nad spektaklem, ale także stanowiącego samodzielną formę artystyczną. W dokumencie występują legendarne polskie aktorki: Emilia Krakowska, Maja Komorowska oraz Barbara Krafftówna. Film jest efektem współpracy muzyków z Domem Artysty Weterana w Skolimowie i Akademią Teatralną im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Premierze towarzyszyć będzie debata z udziałem naukowców związanych z SWPS: Karola Jachymka – kulturoznawcy i filmoznawcy oraz Justyny Sarnowskiej – socjolożki i badaczki tematyki międzypokoleniowej.
Tego samego dnia odbędzie się także odsłonięcie instalacji Joanny Rajkowskiej SORRY, połączone z wykonaniem monumentalnej kompozycji „For Christian Wolff” Mortona Feldmana. SORRY odnosi się m.in. do kryzysu uchodźczego, teorii postkolonialnych, katastrofy ekologicznej czy wojny w Ukrainie.
Integralną częścią warszawskiej inauguracji stanie się utwór Mortona Feldmana wykonany przez Emilię Karolinę Sitarz (instrumenty klawiszowe) i Ewę Liebchen (flet) który stanie się na kilka godzin swoistym udźwiękowieniem instalacji Rajkowskiej. Fascynacja kompozytora tzw. czasem pierwotnym, doprowadziła do stworzenia wielogodzinnego utworu, niezwykle wymagającego pod względem wykonawczym, jednak w ostatecznym odsłuchaniu – sprawiającego wrażenie kompozycji inspirowanej rytmami natury a nie stworzonymi przez ludzi. Różnica między rozwojem utworu a jego kontynuacją oraz oparcie się na kilku wybranych dźwiękach wpływa na efekt kontemplacji, wręcz ciszy – jak mówił kompozytor „dźwięk musi oddychać, nie może być skrępowany ideą”. Utwór zostanie wykonany w Warszawie po raz pierwszy.
27 września w Warszawskim Pawilonie Architektury ZODIAK odbędzie się natomiast koncert Zespołu Kwadrofonik w repertuarze Simeona ten Holta. Canto ostinato to jedna z najpopularniejszych kompozycji prezentujących europejski minimalizm XX wieku. Może być wykonywana na dowolnym zestawie instrumentów, za każdym razem uzyskując odmienny efekt kolorystyczny czy emocjonalny. Czas trwania nie jest limitowany – 106 rozpisanych przez twórcę kilkutaktowych sekwencji, zwanych komórkami, można powtarzać nieokreśloną liczbę razy co sprawia, że każde wykonanie jest jedynym i niepowtarzalnym. Koncert odbędzie się w ramach wystawy Antropocen, nawiązującej do ery człowieka i zmian antropogenicznego pochodzenia, które skutkują katastrofalnym ociepleniem klimatu. Nazwa wystawy niesie w sobie ambiwalencję – jest jednocześnie narcystyczna (mówi o sile wpływu człowieka) i krytyczna wobec stanu współczesnego świata. Zamysłem nie jest jednak podtrzymanie poczucia beznadziei, lecz zatrzymanie lub ograniczenie dalszej degradacji naszego wspólnego domu.
Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny.
Festiwal odbywa się dzięki wsparciu Miasta Stołecznego Warszawa i Programu Aktywni Obywatele- Fundusz Krajowy.
PROGRAM
I i II
28 sierpnia 2022
godz. 18:00 i 20:30
ITAKA (2 pokazy)
miejsce: Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza w Warszawie
Sławomir Wojciechowski
kompozycja, elektronika
Przemysław Klonowski
libretto i reżyseria
OBSADA
Zespół wokalny proMODERN w składzie:
Marta Czarkowska – sopran
Ewa Puchalska – mezzosopran
Ewelina Rzezińska – mezzosopran
Krzysztof Chalimoniuk – baryton
Piotr Pieron – bas
Instrumenty:
Magdalena Kordylasińska-Pękala – instrumenty perkusyjne
Anna Kwiatkowska – altówka
Julian Paprocki – klarnet basowy
Emilia Karolina Sitarz – instrumenty klawiszowe
Nagrania video:
Piotr Friedrich
Halina Jabłonowska
Barbara Krafftówna
Emilia Krakowska
Maja Komorowska
Tomasz Osica
III. Morton Feldman „For Christian Wolff”
17 września 2022
Koncert połączony z wernisażem instalacji Joanny Rajkowskiej SORRY
Godzina 18:30, Plac Uniwersytetu SWPS*
Wykonanie
Ewa Liebchen (flet)
Emilia Karolina Sitarz (instrumenty klawiszowe)
IV. Orfeusz- Jóhann Jóhannsson
26 WRZEŚNIA 2022 godz.
20:00
Otwarta Pracownia Jazdów
wykonanie: Bartek Wąsik (fortepian)
V. Simeon Ten Holt „Canto Ostinato”
27 września 2022. Godzina 19:00. Warszawski Pawilon Architektury ZODIAK
Kwadrofonik
w składzie:
Magdalena Kordylasińska – Pękala – instrumenty perkusyjne Piotr Maślanka – instrumenty perkusyjne
Emilia Karolina Sitarz – instrumenty klawiszowe
Bartłomiej Wąsik – instrumenty klawiszowe
VI. Morton Feldman For Philip Guston (premiera polska)
Sinfonia Varsovia, ul. Grochowska 272, Warszawa
WYKONAWCY
Ewa Liebchen flety
Magdalena Kordylasińska-Pękala instrumenty perkusyjne
Emilia Karolina Sitarz instrumenty klawiszowe